Δευτέρα 18 Αυγούστου 2014

Το Ψαλτήριον στη Βυζαντινή Μουσική Παράδοση (Πρόλογος)

Η Διπλωματική αυτή εργασία έγινε με αρκετό κόπο και πολύ χρόνο, αλλά με μεγάλη αγάπη για το βιβλίο των Ψαλμών και την ηρεμία που προσφέρει στην ανθρώπινη ψυχή που διψάει για ειρήνη και επικοινωνία με το Θεό.
Η πρώτη σκέψη ήταν η απορία μου για το ποια ήταν η μελωδία του κάθε ψαλμού όταν γραφόταν. Πάνω σε αυτή τη σκέψη που με προβλημάτιζε χρόνια, άκουσα τον πατέρα μου σε κάποιο Κοινωνικό να ψάλλει το Εὐλογήσω τὸ Κύριον (Ψλμ. 33) και τον ρώτησα πού βρήκε αυτή τη μελοποίηση. Μου μίλησε τότε για τη συλλογή «Ψαλτήριον Τερπνόν» της Ι. Μ. Σίμωνος Πέτρας Αγ. Όρους από την οποία χρησιμοποιεί τακτικά (και πλέον του το ζητάω κιόλας) κάποιες μελοποιήσεις ψαλμών για το Κοινωνικό.
Στον πατέρα μου, λοιπόν, Σ.Η. που με γαλούχησε στη Βυζαντινή Μουσική Τέχνη και Παράδοση της Εκκλησίας μας και που η βοήθειά του ήταν βασικότατη για την ολοκλήρωση της εργασίας˙ στη μητέρα μου, Χ. που είναι το στήριγμα στην οικογένειά μου˙ στις μεγάλες αδερφές μου, Ε. και Ε. με τις οικογένειές τους˙ στο μικρό μου αδερφό, Ν˙ στην αδερφή μου Μ. και στον αδερφό μου Χ. που με στήριξαν όσο κανείς στις επαγγελματικές μου αποφάσεις˙στη θεία μου, Δ. Χ. που με αγάπη και προσευχή νουθετεί εδώ και χρόνια εμένα και τα αδέρφια μου και στο σεβαστό διδάσκαλο της αδελφότητας Χριστιανικής Ελπίδος και της οικογένειάς μου, Στέργιο Σάκκο που εκοιμήθη εν Κυρίω την ημέρα του Πάσχα 2012.


«Καί ἄν δέν γνωρίζης τήν δύναμιν τῶν λέξεων, τουλάχιστον μάθε τό στόμα σου νά λέγη τάς ἁγιασμένας αὐτάς λέξεις˙ διότι ἁγιάζεται ἡ γλῶσσα μέ τάς λέξεις, ὅταν λέγωνται μέ προθυμίαν»

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος



«Όποιος διαβάζει με πόνο ψυχής τους ψαλμούς, παιδί μου, μοιάζει με το Δαβίδ. Γιατί εκείνος με πόνο ψυχής τούς έγραψε. Και είναι αδύνατο στο Θεό να μην ακούσει τέτοια ψυχή σε ό,τι του ζητήσει. ‘Καρδίαν συντετριμένη καί τεταπεινωμένη ὁ Θεός οὐκ ἐξουδενώσει’, κατάλαβες;»
Πατήρ Ιάκωβος Τσαλίκης

«Με ρωτάς τι κάνω τις νύχτες, κι εγώ σου απαντώ: διαβάζω τους ψαλμούς του Δαβίδ. Ναι, τους διαβάζω, αλλά με πίστη στο νόημα των λέξεων που διαβάζω. Πώς να στο πω; Έχουν δύναμη οι ψαλμοί, πολύ μεγάλη δύναμη, γιατί γράφτηκαν με πολλά δάκρυα και πολλή ταπείνωση. Τέτοια ταπείνωση που ο ίδιος ο Θεός είπε: Βρήκα ανάπαυση σε ‘σένα Δαυίδ.»
Γέρων Πορφύριος (πλέον Άγιος Προφύριος)

«Ευλογημένη ψυχή, τίποτα δεν είναι αδύνατο στο Θεό. Ζήτα του με ευγένεια αυτό που θέλεις. Εάν δυσκολεύεσαι, διάβασε τους ψαλμούς του Δαβίδ. Θα δεις εκείνος με τι τρόπο ζητούσε από το Θεό και ελάμβανε αυτό που επιθυμούσε.»
Γέρων Παΐσιος
 

Θ. Η.
Οκτώβριος 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου